Saab OG9-3 (1998-2002)

Første generasjon 9-3 (1998-2003) er basert på GM2900 plattformen. Et annet kjøretøy som bruker denne plattformen, er Opel Vectra A.

Bilen ble merket som 93 fra og med 1998-modellåret da Saab reviderte navnestrategien til den minste bilen deres for å matche den litt større 9-5. Modellen ble markedsført som 9-3, uttalt som "ni tre." Saab 9-3 ble lansert i 1998 for modellår 1999, hovedsakelig som en ommerket andregenerasjons Saab 900 (1994–1998) og etterfulgt av en redesignet 9-3 i 2003. 9-3 må ikke forveksles med 93 (uttales "nittitre"), en bil produsert av Saab fra 1955 til 1960.

Første generasjon 9-3, som er en oppdatert Saab 900 (NG), ble lansert i 1998 for årsmodell 1999. Den er blant entusiaster kjent som 'OG' (Old Generation) 9-3 og internt som karosserimodell 9400. Produksjonen ble avsluttet 8. mai 2002 ved Trollhättan fabrikken og 25. april 2003 ved Valmet fabrikken i Finland.

En Saab-innovasjon er "Night Panel", overført fra Saab 900,. Denne funksjonen tillater sjåfør å slukke mesteparten instrumentbelysningen, med unntak av viktig informasjon. Dette for at sjåfør skal få mindre distraksjoner ved nattkjøring.

Saab hevdet at det ble gjort 1100 endringer mellom den utgående NG 900 og 9-3. Endringer inkluderte revidert fjæring, for å forbedre kjøreegenskapene. 9-3 fikk revidert styling, noen modeller fikk en bakspoiler, og Saabs karakteristiske skvettlapper under bilen ble fjernet. Den var tilgjengelig som tre- eller femdørs kombi, og som en todørs cabriolet. Det var den siste lille Saaben som brukte selskapets H-motor. Ytterligere forbedringer i forhold til Saab 900 (NG) inkluderte bedre kollisjonssikkerhet takket være mer omfattende A-stolpeforsterkninger, sterkere dørterskler og ramme, standard sidekollisjonsputer for overkropp/hode og Saab Active Head Restraints. Andre endringer inkluderer en sterkere AC-kompressor, bedre klimaanlegg, og cabriolet fikk nå et hydraulisk drevet tak i stedet for et elektrisk drevet.

 9-3 fikk en ny variant av B204-motoren (B204E, 154 hk, en lavtrykksturbomotor (LPT) basert på B204L som ble brukt i siste generasjon Saab 900. På det amerikanske markedet fikk alle 9-3 turbomatet bensinmotorer med "fulltrykksturbo" (B204L, 185 hk) som standard, og en "HOT" (B204R, 200 hk) variant i SE-modellene for 1999. I 2000 fikk SAABs motorstyringssystem en revisjon fra Trionic T5.5 til Trionic 7. De nye T7-baserte motorene var B205E, B205L og B205R HOT motorene. Første generasjon 9-3 var også den aller første Saab med dieselmotor tilgjengelig, med en motor som også finnes i Opel Vectra, Astra G, Signum, Zafira A. I motsetning til siste generasjon 900, er 9-3 utstyrt med en CAN-buss som i 9-5.

Tekniske data:

Mål:

Lengde:

463,0 cm. (1999-2000 Viggen & 2001-2002)

462,8 cm. (1999-2000)

464,0 cm. (2001-2002 Viggen)

Bredde: 171,2 cm.

Høyde:

142,7 cm. (Combi)

142,2 cm. (cabriolet)

141,5 cm. (Viggen Combi)

141,0 cm. (Viggen cabriolet)

Akselavstand: 260,5 cm.

Motor B204 (1999-2000):

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 1 985 cm³

Borr x slag: 90x78mm

Effekt:

128 hk – 1999-2000, B204i

152 hk – 1999-2000, B204E Turbo

182 hk – 1999-2000, B204L Turbo

197 hk – 1999-2000, B204R Turbo, Aero

 

Motor B205 (2000-2003):

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 1 985 cm³

Borr x slag: 90x78mm

Effekt:

148 hk – 2000-2003, B205E Turbo

182 hk – 2000-2003, B205L Turbo

202 hk – 2000-2003, B205R Turbo, Aero

 

Motor B235 (1999-2002):

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 2 290 cm³

Borr x slag: 90x90mm

Effekt:

227 hk – 1999-2003, B235R Viggen

 

Motor D223L (1998-2002):

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksel

Slagvolum: 2 171 cm³

Borr x slag: 84x98mm

Effekt:

114 hk – 1998-sept. 2000

123 hk – Sept. 2000-2002

 

Kraftoverføring:

Tverrstilt motor foran, forhjulsdrift

4-trinns, automatgirkasse, 50-42LE, gulvspak

5-trinns, helsynkronisert, manuell girkasse, FM55B03, gulvspak

 

Første generasjon 9-3 motorer:

Alle bensinmotorene som ble tilbudt i første generasjon 9-3 var versjoner av Saab H-motoren. Saab 9-5 og den første generasjonen 9-3 var de siste Saab-bilene som brukte denne DOHC 16-ventilerte innsprøytningsmotoren. Modeller uten turbo brukte fordeler, mens de turbomatede motorene bruker Saabs Trionic motorstyringssystem med tennkassett montert på toppen, koblet direkte på tennpluggene. Trionic 5 ble brukt på B2x4 motorene (Rød tennkassett), og Trionic 7 ble introdusert med B2x5-motorene (Sort tennkassett). De to sistnevnte teknologiene ble migrert til andre GM produkter i løpet av de ti årene GM kontrollerte Saab.

Alle motorene, bortsett fra de uten turbo og lavtrykksturbo, hadde høy spesifikk effekt. B205R leverte 102,5 hestekrefter per liter, og et dreiemoment på 285 Nm.

 

Saab 9-3 Viggen

Mellom 1999 og 2002 tilbød Saab et begrenset opplag av en versjon 9-3 med høyere ytelse som fikk navnet 9-3 Viggen. Viggen er oppkalt etter Saab 37 Viggen jagerfly, og ble utviklet av Saab med innspill fra Tom Walkinshaw Racing (TWR) Group.

Viggen er basert på den tidligere 230 hk Saab 900 Concept Coupe, 900 SVO, som ble utviklet av Saab Special Vehicle Operations (SVO). Utviklingslaget ble ledet av Peter Leonard og John-Gustav Gudmundsson. Bare 4600 stk. 9-3 Viggen ble bygget, alle sammen på Valmet fabrikken i Uusikaupunki, Finland

Viggen er den eneste 9-3 med 2,3 L B235R motor. Motoren har et kompresjonsforhold på 9,3:1 og utstyrt med Nimonic ventiler. Opprinnelig var effekten oppgitt å være 225 hk, men ble senere økt til 230 hk ved 1,0 bar (15 psi) ladetrykk fra sin MHI TD04-HL15-5 turbolader (samme som i 9-5 Aero).

Bilene fikk en mer effektiv intercooler, oppjustert ECU, oppgradert eksosanlegg og spiss, stivere girkassehus med kraftigere aksling, kraftigere clutch og trykkplate, stivere og lavere fjærer, fastere støtdempere, og sterkere drivknuter og drivaksler.

Viggen var kun tilgjengelig med en fem trinns manuell girkasse med elektronisk dreiemoment føler for å forhindre skade på girkassen.

I 1999 var Viggen den første 9-3 som benyttet Saabs nye Trionic 7 (T7) motorstyringssystem. 2001 modellene ble Traction Control System (TCS) introdusert. TCS ble senere gjort tilgjengelig på SE modellene.

Viggen har en større og særegen bakvinge som gjorde at radioantennen ble flytte fra bagasjeromslokket til baksiden av taket. Dem fikk og aerodynamisk utformede støtfangere og sideskjørt, egne 17 tommers lettmetallfelger, og oppgraderte bremser. Farealternativene inkluderte sort, sølv metallic, stålgrå, Monte Carlo gul, Laser rød og den eksklusive Viggen 'Lightning Blue' blåfargen.

Interiøret fikk spesielle forsterkede og fargede skinnseter med dørtrekk i fire forskjellige alternativer:

Sort med sorte innlegg ('Charcoal')

Sort med blå innlegg ('Deep Blue')

Sort med oransje innlegg ('Flame Ochre')

Brun med solbrune innlegg.

 Andre interiørfunksjoner inkluderte en CD spiller med fire eller seks høyttalere, forsterker og CD-veksleralternativer, elektrisk soltak. Den fikk også det som opprinnelig var Viggen spesifikk, motoriserte og oppvarmede skinnseter med Viggen delta logoen preget i seteryggen. Viggen setene ble senere tilgjengelige i Aero modellene uten den pregede Viggen logoen. Noen fargealternativer har interiørdekor i karbonfiber, som ble tilbudt mellom modellårene 1999 og midten av 2001. Biler bygget etter dette kom med et rimeligere trykt grått mønster på dashbordet og standard dekor.

De som kjøpte av nye Viggen biler i USA ble tilbudt to dager med avansert kjøreinstruksjon på Road Atlanta, samt mulighet til å spise middag med Saab USA ledere fra nærliggende Norcross, Georgia.

Totalt 4600 stk. Viggen ble produsert av Valmet Automotive i Finland inntil produksjonen ble avsluttet i juni 2002. Av disse 4600, ble 500 stk. produsert for det britiske markedet.

I 1999 ble 426 stk. 3-dørs Viggen importert til USA. Av disse 420 stk. blå, 2 var sølv, 2 var Monte Carlo gule, og 2 var sorte.

I Norge ble det importert og solgt 19 stk. Viggen. Av disse 19 var 5 stk. 5dørs, 6 stk. var cabriolet, og 9 stk. var 3 dørs. Av disse 19 bilene er det 2 stk. blå som er vraket, en 3 og en 5 dørs. Viggen hadde en startpris på 530.000,- i Norge.

Noen journalister kritiserte Viggen, spesielt for utemmet dreiemomentstyring i lave gir. Britiske Evo Magazine utpekte bilen som en av de 10 verste bilene som noen gang var testet. Andre reportere har imidlertid kalt Viggen en "klassiker". Amerikanske anmeldere i Motor Trend, skrev i 2000 "legg merke til den skarpe turn-in og grepet som tilbys". Jalopnik har kalt Viggen "Den siste store sanne Saaben".

Totalt ble det bygget 326 370 første generasjon 9-3. Som med forrige generasjon ble cabriolet bygget av Valmet i Uusikaupunki, Finland. Valmet var også den eneste fabrikken som produserte 9-3 Viggen, i alle tre karosserivarianter. Etter at produksjonen ved Saabs hoved fabrikk i Trollhättan ble avsluttet, fortsatte Valmet å produsere 9-3 (ikke Viggen) til og med 2003. Til sammen bygde Valmet 7789 stk. 9-3 av alle varianter.